10 Haziran 2014 Salı

CENGİZ AYTMATOV ' UN ANISINA

Cengiz Aytmatov, 1928' de Kırgızistan' da doğdu. Adı Cengiz Han' dan esinlenerek konulmuştur. Gençliği 2. dünya savaşı döneminde geçmiştir. Maksim Gorki Edebiyat Enstitüsünde okumuştur. Pravda'da yazmaya başladı. Eserleri 100' ün üzerinde dile çevrildi. "Gün olur asra bedel" isimli ünlü romanının film çekimi için gittiği, Tataristan' da böbrek yetmezliği nedeniyle rahatsızlandı. Tedavi olmak için götürüldüğü Almanya' da 10 Haziran 2008 günü vefat etti.
Eserlerinin bazıları Türkiye'de de film yapılmıştır. Selvi Boylum Al Yazmalım bunlardan birisidir. Benim çok sevdiğim kitapları arasında Gün Olur Asra Bedel, Dişi Kurdun Rüyaları, Cemile, Cengiz Han'a küsen Bulut, Toprak Ana vardır. Diğerlerini de okudum ama bunların zihnimde ve yüreğimde bıraktığı izler daha bir başka oldu.
Eserlerinde efsanelere ve halk hikayelerine yer veren yazar, bunların gençler tarafından unutulmamasını ve kültürün devamını hedeflemiştir. Benim özellikle zihnimde yer eden, Gün Olur Asra Bedel kitabında ki "Mankurt" kavramıydı. Kitapta geçen bu efsaneyi okuduğumda çok etkilendim. Bu efsane, günümüze de hitap etmekte ve pek çok insanın içinde bulunduğu durumu özetlemekteydi. Kitabı ilk okuduğumdan bu yana uzun yıllar geçti. Birden fazla okudum ve her seferinde ayrı bir lezzet aldım, yeni şeyler öğrendim.
 Yazarın özellikle 2. Dünya Savaşı dönemini anlatan kitaplarında, savaş döneminin bütün sıkıntılarını yaşayan Kırgız halkını görüyorsunuz. İnsanı derinden sarsan olaylarla karşılaşıyorsunuz. Komünist bir dönemin getirdiği yeniliklere uyum sağlamaya çalışan halkın, aynı zamanda savaşın getirdiği sıkıntıları nasıl göğüslemeye çalıştığını sanki birebir yaşıyorsunuz. Tabii günümüz aşklarına benzemeyen, saf ve temiz aşkları da kitaplarında görüyorsunuz. Çünkü, bu aşklar günümüz aşkları gibi süfli duygularla, bedene indirgenmiş aşklar değil; yüce duygulara hitap eden yüksek bir değer olarak işlenir.
Aytmatov'u okumak zevkli, aynı zamanda bilgilendirici bir faaliyettir. Hayatımda önemli yeri olan bu kitapları okumanızı tavsiye ederim. Bu büyük insanı rahmetle anıyorum. Bir sonra ki yazımda, günümüze de ışık tutan  Mankurtlaşmak konusunu ele almak istiyorum.

1 yorum:

Sulemcafe dedi ki...

Kitaplarin ismini not aliyorum,kütüphanede bulursam okuyacagim.
Tesekkürler paylastigin icin canim.Sevgilerle.